Рух


Задачі на рух:
  •         на односторонній рух,
  •          на рух в різних напрямках,
  •          на зустрічний рух,
  •          на рух за течією та проти течії.

Основні поняття:        S- шлях,              tчас,                 vшвидкість
Формули:                   S= v;                  t = S:v;                  v = S:t

Вимоги до задач:
  •          пізнавальна цінність задачі та її виховний вплив на учнів;
  •          зрозумілість використаного в задачі нематематичного матеріалу;
  •          реальність ситуації, числових значень даних, що описуються в умові задачі.


Мета:
  •          Актуалізувати загальні відомості про рух, його основні величини;
  •          Формувати навички складання числових виразів до задач на рух; використання формул для розв’язування задач;
  •          Навчити схематично записувати умову задачі у вигляді рисунка, схеми;
  •          Формувати знання про співвідношення між одиницями величин;
  •          Навчити знаходити швидкість руху, час руху, пройдену відстань;
  •          Сприяти розвитку логічного мислення й творчого підходу до розв’язування задач.


Основні вимоги.
Учні повинні:
  •          Знати основні величини та їх одиниці; підвищувати свою математичну освіту;
  •          Уміти використовувати формули; математичні знання для практичних потреб;
  •          встановлювати залежності між величинами; об’єктивно оцінювати отримані результати;
  •          схематично записувати умову задачі у вигляді рисунка, схеми;
  •          вибирати змінні, складати та розв’язувати рівняння, аналізувати отримані результати;
  •          готуватися до практичної діяльності в майбутньому, до розв’язування задач, які висуває практика та повсякденне життя;
  •          вчитися аналізувати, порівнювати, протиставляти факти.


 При розв’язуванні задач на зустрічний рух і рух в протилежних напрямах вводимо терміни «швидкість віддалення», «швидкість зближення»:

  •           Якщо два об’єкти рухаються рівномірно (з постійними швидкостями), то відстань між ними за кожну одиницю часу або зменшується, або збільшується на однакову кількість одиниць.
  •          Відстань, на яку зближуються об’єкти за одиницю часу, називається швидкістю зближення.
  •          Відстань, на яку віддаляються об’єкти за одиницю часу, називається швидкістю віддалення. 

Рух за течією:

Основні поняття:        vв власна швидкість, vтеч. швидкість течії,  
t – час,   vза теч  швидкість руху за течією,  vпр. теч.  швидкість руху проти течії,    S - шлях за течією,                S - шлях проти течії.  

Формули:           vза теч = vв + vтеч.                  vпр. теч.  = vв - vтеч;    

                             S= vза теч                              S= vпр. теч. 
                             t = S /vза теч;                          t = S / vпр. теч.
   
Метод розв’язування задач – метод математичного моделювання, за допомогою рівнянь.
Основні етапи:
  1.         побудова моделі;
  2.          робота з моделлю;
  3.          практичний висновок.

У ході розв’язування текстових задач арифметичним способом можна використати алгоритм:
Задача повторення умови аналіз даних, розмежування даних і шуканих величин схематично записати умову задачі у вигляді рисунка, схеми (за потреби)  встановити залежність між величинами вибір формул співвідношення одиниць вимірювання постановка запитань
розгорнута відповідь на запитання   відповідь аналіз отриманих результатів, співставлення їх з реальними.

Задача 1.
Відстань від географічного центру України м. Шполи до Дрогобича, міста де добувають сіль,  840 км. Одночасно зі Шполи виїхали мотоцикл і автомобіль. Байкер їхав зі швидкістю на 10 км/год більшою, ніж автомобіліст, тому приїхав у Дрогобич на 2 години раніше. Знайдіть швидкість автомобіля і мотоцикла. Враховуючи, що їх швидкість не повинна бути більшою за 80 км/год, зробіть висновок, чи не порушували байкер і автомобіліст  Правила дорожнього руху.

Розв’язання:
Нехай швидкість автомобіля - х км/год, а швидкість мотоцикла –(х+10) км/год.
Відповідь: автомобіліст і байкер не порушували Правил дорожнього руху.

Задача 2.
Від пристані пліт відправився за течією річки. Через 5 годин 20 хвилин за плотом з тієї самої пристані відправився моторний човен, який наздогнав пліт, пройшовши 20 км. Яка швидкість плоту, якщо швидкість моторного човна на 12 км/год більша від швидкості плоту? Який час руху плота до зустрічі?

Розв'язання:
Нехай
v – швидкість плота, t – час, за який пліт проплив 20 км.
Отже, швидкість плота 3 км/год, а час руху плота до зустрічі з човном становить 6 год 40 хв.
Розв'язками квадратного рівняння є значення
v1 =3;       v2 = -15.
Другий корінь не задовольняє умову задачі.
t= 20/3.
Отже, швидкість плоту рівна 3 км/год, 
а час руху плоту до зустрічі становить 6 год 40 хв.
Відповідь: 3 км/год, 6 год 40 хв

Задача. Рух з одного пункту з відставанням
Одночасно в одному напрямку зі Шполи вирушили велосипедист і пішохід. Велосипедист  їде зі швидкістю 12 км/год, яка у три рази більша, ніж швидкість  пішохода. Через 4 год велосипедист прибуде в м. Сміла, а пішохід в село Сигнаївка. Яка відстань між Сигнаївкою і Смілою?
Відповідь:  32 км.

 Задача. Рух з одного пункту в протилежних напрямах
Два автомобілі одночасно починають рух зі Сміли в протилежних напрямах – один в напрямку Шполи, інший  - Черкас. Через півгодини вони прибули в міста призначення. Швидкість одного автомобіля більша за швидкість іншого у 2 рази. 
1) Знайти швидкість кожного автомобіля, якщо відстань від Сміли до Шполи – 48 км, а від Сміли до Черкас - 30 км? 
2) Яка вартість топлива, якщо на 100 км автомобілі витрачають 6 л бензину, ціна якого 29,5 грн за літр?
Відповідь: 52 км/год, 104 км/год. 138,06 грн

Задача. Рух в одному напрямі навздогін
З двох пунктів, відстань між якими 120 км, одночасно почали рух в одному напрямі пішохід зі швидкістю 5 км/год і автобус, який наздогнав пішохода через 2 год. Яка швидкість автобуса? 
Відповідь: 65 км/год

Задача. Рух за течією
З пункту А, розміщеного на березі річки в пункт Б вирушив проти течії  катер. Швидкість катера в стоячій воді 16 км/год, а швидкість течії річки – 2 км/год. Доїхав до пункту призначення катер за 2 год, а потім повернувся назад. Якою буде відстань від катера до пункту А через три години? Скільки часу  ще йому потрібно щоб бути в пункті А?
Відповідь: 6 км, 20 хв.

Задачі для самостійного розв'язування 

1. Відстань між пристанями 72 км. Власна швидкість човна - 21 км/год. За який час подолає відстань між пристанями цей човен, рухаючись проти течії, якщо, рухаючись за течією, він подолав відстань за 3 год?
Відповідь: 4 год
2. Перший автомобіль був у дорозі 6 год, другий – 3 год. Їхали вони з однаковою швидкістю. Перший автомобіль проїхав на 258 км більше, ніж другий. Яку відстань проїхав кожний автомобіль?
Відповідь: 516 км, 258 км
3. З  Києва до Львова одночасно виїхали два автомобілі. Через 3 год відстань між ними була 24 км. Знайди швидкість другого автомобіля, якщо швидкість першого 85 км/год. Розглянути всі можливі випадки.
Відповідь: 77 км/год,  93 км/год
4. Моторний човен проплив  18 км за течією та 14 км проти течії, витратив­ши 3 год 15 хв. Швидкість моторного човна в стоячій воді - 10 км/год. Знайти швидкість течії річки,  щоб визначити час, що знадобиться для наступного запливу.
Відповідь: 2 км/год
5. Байдарка та моторний човен відпливають одночасно назустріч один одному вздовж берега водосховища з пунктів А і В, відстань між якими 60 км, і зустрічаються через 1 год 30 хв з моменту відплиття. Якщо вони продовжать рух із незмінними швидкостями, то човен прибуде до А на 4 год раніше від байдарки. Знайти швидкість байдарки (у км/год).
Відповідь: 6 км/год
 6. Товарний поїзд затримався у дорозі на 12 хвилин, а потім на відстані 60 км надолужив згаяний час, збільшивши швидкість на 15 км/год. Знайти початкову швидкість поїзда (в км/год). 
Відповідь: швидкість поїзда 60 км/год.