Задачі
на рух:
- на односторонній рух,
- на рух в різних напрямках,
- на зустрічний рух,
- на рух за течією та проти течії.
Основні
поняття: S- шлях, t – час,
v – швидкість
Формули: S= t·v; t
= S:v; v
= S:t;
Вимоги
до задач:
- пізнавальна цінність задачі та її виховний вплив на учнів;
- зрозумілість використаного в задачі нематематичного матеріалу;
- реальність ситуації, числових значень даних, що описуються в умові задачі.
Мета:
- Актуалізувати загальні відомості про рух, його основні величини;
- Формувати навички складання числових виразів до задач на рух; використання формул для розв’язування задач;
- Навчити схематично записувати умову задачі у вигляді рисунка, схеми;
- Формувати знання про співвідношення між одиницями величин;
- Навчити знаходити швидкість руху, час руху, пройдену відстань;
- Сприяти розвитку логічного мислення й творчого підходу до розв’язування задач.
Основні
вимоги.
Учні
повинні:
- Знати основні величини та їх одиниці; підвищувати свою математичну освіту;
- Уміти використовувати формули; математичні знання для практичних потреб;
- встановлювати залежності між величинами; об’єктивно оцінювати отримані результати;
- схематично записувати умову задачі у вигляді рисунка, схеми;
- вибирати змінні, складати та розв’язувати рівняння, аналізувати отримані результати;
- готуватися до практичної діяльності в майбутньому, до розв’язування задач, які висуває практика та повсякденне життя;
- вчитися аналізувати, порівнювати, протиставляти факти.
При
розв’язуванні задач на зустрічний рух і рух в протилежних напрямах вводимо
терміни «швидкість віддалення», «швидкість зближення»:
- Якщо два об’єкти рухаються рівномірно (з постійними швидкостями), то відстань між ними за кожну одиницю часу або зменшується, або збільшується на однакову кількість одиниць.
- Відстань, на яку зближуються об’єкти за одиницю часу, називається швидкістю зближення.
- Відстань, на яку віддаляються об’єкти за одиницю часу, називається швидкістю віддалення.
Рух
за течією:
Основні
поняття: vв
– власна швидкість, vтеч.
– швидкість течії,
t
– час, vза теч –
швидкість руху за течією, vпр. теч. –
швидкість руху проти течії, S - шлях за течією, S - шлях проти течії.
Формули: vза теч
= vв
+ vтеч.; vпр. теч. = vв
- vтеч;
S= t· vза теч S= t· vпр. теч.
t
= S /vза
теч; t
= S
/ vпр. теч..
Метод
розв’язування задач – метод математичного моделювання, за допомогою рівнянь.
Основні
етапи:
- побудова моделі;
- робота з моделлю;
- практичний висновок.
У
ході розв’язування текстових задач арифметичним способом можна використати
алгоритм:
Задача →
повторення умови →
аналіз даних, розмежування даних і шуканих величин → схематично записати
умову задачі у вигляді рисунка, схеми (за потреби) →
встановити залежність між величинами →
вибір формул → співвідношення
одиниць вимірювання → постановка
запитань →
розгорнута відповідь на запитання → відповідь → аналіз
отриманих результатів, співставлення їх з реальними.
Задача 1.
Відстань від географічного центру України м. Шполи до
Дрогобича, міста де добувають сіль, 840
км. Одночасно зі Шполи виїхали мотоцикл і автомобіль. Байкер їхав зі швидкістю
на 10 км/год більшою, ніж автомобіліст, тому приїхав у Дрогобич на 2 години
раніше. Знайдіть швидкість автомобіля і мотоцикла. Враховуючи, що їх швидкість
не повинна бути більшою за 80 км/год, зробіть висновок, чи не порушували байкер
і автомобіліст Правила дорожнього руху.
Розв’язання:
Нехай швидкість автомобіля - х км/год, а швидкість мотоцикла
–(х+10) км/год.
Відповідь: автомобіліст і байкер не порушували Правил
дорожнього руху.
Задача 2.
Від пристані пліт відправився за течією річки. Через 5 годин 20 хвилин за плотом з тієї самої
пристані відправився моторний човен, який наздогнав пліт, пройшовши 20 км. Яка швидкість плоту, якщо
швидкість моторного човна на 12 км/год більша від швидкості плоту? Який час руху плота до
зустрічі?
Розв'язання:
Нехай v – швидкість плота, t – час, за який пліт проплив 20 км.
Отже, швидкість плота 3
км/год, а час руху плота до зустрічі з човном становить 6 год 40 хв.
Розв'язками квадратного
рівняння є значення
v1 =3; v2 = -15.
v1 =3; v2 = -15.
Другий корінь не задовольняє
умову задачі.
t=
20/3.
Отже, швидкість плоту рівна 3 км/год, а час руху плоту до зустрічі становить 6 год 40 хв.
Отже, швидкість плоту рівна 3 км/год, а час руху плоту до зустрічі становить 6 год 40 хв.
Відповідь: 3 км/год, 6 год 40 хв
Задача. Рух з одного
пункту з відставанням
Одночасно в одному
напрямку зі Шполи вирушили велосипедист і пішохід. Велосипедист їде зі швидкістю 12 км/год, яка у три рази
більша, ніж швидкість пішохода. Через 4
год велосипедист прибуде в м. Сміла, а пішохід в село Сигнаївка. Яка відстань
між Сигнаївкою і Смілою?
Відповідь: 32 км.
Задача. Рух з одного
пункту в протилежних напрямах
Два автомобілі одночасно
починають рух зі Сміли в протилежних напрямах – один в напрямку Шполи,
інший - Черкас. Через півгодини вони
прибули в міста призначення. Швидкість одного автомобіля більша за швидкість
іншого у 2 рази.
1) Знайти швидкість кожного автомобіля, якщо відстань від Сміли до Шполи – 48 км, а від Сміли до Черкас - 30 км?
1) Знайти швидкість кожного автомобіля, якщо відстань від Сміли до Шполи – 48 км, а від Сміли до Черкас - 30 км?
2) Яка вартість топлива, якщо на
100 км автомобілі витрачають 6 л бензину, ціна якого 29,5 грн за літр?
Відповідь: 52 км/год, 104
км/год. 138,06 грн
Задача.
Рух в одному напрямі навздогін
З
двох пунктів, відстань між якими 120 км, одночасно почали рух в одному напрямі
пішохід зі швидкістю 5 км/год і автобус, який наздогнав пішохода через 2 год. Яка
швидкість автобуса?
Відповідь:
65 км/год
Задача. Рух за течією
З
пункту А, розміщеного на березі річки в пункт Б вирушив проти течії катер. Швидкість катера в стоячій воді 16
км/год, а швидкість течії річки – 2 км/год. Доїхав до пункту призначення катер
за 2 год, а потім повернувся назад. Якою буде відстань від катера до пункту А
через три години? Скільки часу ще йому
потрібно щоб бути в пункті А?
Відповідь:
6 км, 20 хв.
Задачі для самостійного розв'язування
1. Відстань
між пристанями 72 км. Власна швидкість човна - 21 км/год. За який час подолає
відстань між пристанями цей човен, рухаючись проти течії, якщо, рухаючись за
течією, він подолав відстань за 3 год?
Відповідь:
4 год
2. Перший
автомобіль був у дорозі 6 год, другий – 3 год. Їхали вони з однаковою швидкістю.
Перший автомобіль проїхав на 258 км більше, ніж другий. Яку відстань проїхав
кожний автомобіль?
Відповідь:
516 км, 258 км
3. З Києва до Львова одночасно виїхали два
автомобілі. Через 3 год відстань між ними була 24 км. Знайди швидкість другого
автомобіля, якщо швидкість першого 85 км/год. Розглянути всі можливі випадки.
Відповідь:
77 км/год, 93 км/год
4. Моторний човен проплив 18 км за течією та 14 км проти течії, витративши
3 год 15 хв. Швидкість моторного човна в стоячій воді - 10 км/год. Знайти
швидкість течії річки, щоб визначити
час, що знадобиться для наступного запливу.
Відповідь: 2 км/год
5. Байдарка та моторний човен відпливають одночасно
назустріч один одному вздовж берега водосховища з пунктів А і В, відстань між якими 60 км, і зустрічаються через 1 год 30 хв з моменту відплиття. Якщо вони
продовжать рух із незмінними швидкостями, то човен прибуде до А на 4 год раніше від байдарки. Знайти
швидкість байдарки (у км/год).
Відповідь: 6 км/год
6. Товарний поїзд затримався у дорозі на 12 хвилин, а потім на відстані 60 км надолужив згаяний час, збільшивши швидкість на
15
км/год. Знайти початкову швидкість поїзда (в км/год).
Відповідь:
швидкість поїзда 60 км/год.